آموزش نحوه مصرف قرص داکسی سایکلین برای جوش

آیلا

⭐⭐⭐ملکه⭐⭐⭐
عضویت
May 2, 2023
جنسیت
خانم
نحوه مصرف قرص داکسی سایکلین برای جوش

داکسی سایکلین باید برای یک بار یا دو بار در روز تجویز ‌شود. در هر بار مصرف حتماً یک لیوان آب همراه آن بنوشید. نحوه مصرف دارو را روی برچسب نسخه خود را با دقت مطالعه کنید و اگر سؤالی دارید بهتر است از پزشک یا داروساز بخواهید به شما توضیح دهد. حتماً داکسی سایکلین را طبق دستور پزشک استفاده کنید. در حالی که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند عفونت‌های تنفسی یا سایر عفونت‌ها را در عرض یک یا دو روز برطرف کنند، آکنه کاملاً متفاوت است. ممکن است دو هفته طول بکشد تا متوجه‌ی بهبود پوست صورت خود شوید و حتی ممکن است برای درمان آکنه به طور کاملو همچنین از بین بردن باکتری‌های روی سطح پوست که منجر به جوش می‌شوند، به 12 هفته زمان نیاز باشد.

دوز مصرفی داکسی سایکلین برای درمان جوش
دوز مصرفی داکسی سایکلین بر اساس علت درمان، مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک و فاکتورهای مهم دیگر تعیین می‌شوند. محدوده‌ی اکثر دوزها بین 50 تا 500 میلی‌گرم است و معمولاً یک یا دو بار در روز مصرف می‌شوند.

نحوه و دوره مصرف قرص داکسی سایکلین برای جوش
توصیه های مصرف داکسی سایکلین
در مدت درمان با داکسی سایکلین از مصرف داروهای درمان کننده سوء هاضمه مانند داروهای ضد اسید معده، مکمل های حاوی آهن،کلسیم و منیزیم یا روی همزمان با مصرف این دارو خودداری نمایید؛ زیرا این کار موجب کاهش اثر بخشی داکسی سایکلین در کنترل عفونت می گردد.
در صورتی که نیاز به مصرف دارو جهت کنترل اسید معده ی خود یا مصرف مکمل های ذکر شده دارید، حتماً آنها را حداقل به فاصله ی دو ساعت از نوبت مصرف داکسی سایکلین مصرف نمایید.(این توصیه را در مورد غذاهای سرشار از کلسیم (مانند لبنیات) و آهن نیز رعایت کنید.)
چنانچه داروی ضد انعقاد خون خوراکی نظیر آسپرین،وارفارین و...مصرف می کنید، حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.
چنانچه مبتلا به صرع می باشید یا از داروهای ضدتشنج استفاده می کنید، به پزشک اطلاع دهید.
مصرف این دارو در کودکان زیر هشت سال (مگر در موارد خاص طبق نظر متخصص)ممنوع می باشد.
شیردهی در مدت درمان با داکسی سایکلین و تا ۵ روز پس از قطع این دارو ممنوع می باشد.
در مدت درمان با داکسی سایکلین پوست شما بیش از پیش به نور آفتاب حساس می گردد، لذا تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم و گرفتن حمام آفتاب خودداری نمایید و کرم ضد آفتاب مناسب و عینک آفتابی (حتی در هوای ابری) استفاده نمایید.
مصرف این دارو ممکن است اثر واکسن خوراکی تیفوئید را بی‌اثر نماید. لذا پیش از هرگونه واکسیناسیون مسئول مربوطه را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
در مدت درمان با این دارو بدن شما نسبت به ابتلا به سایر عفونت‌ها بیش از پیش حساس می شود، لذا توصیه های بهداشتی را رعایت نمایید و تا جای ممکن از تماس با افراد مبتلا به بیماری های عفونی خودداری نمایید.
مصرف منظم داروی آنتی بیوتیک کاملاً طبق تجویز پزشک موجب کنترل سریع تر و مؤثر برای عفونت می گردد. همچنین در صورت احساس بهبودی، دوره ی درمانی توصیه شده توسط پزشک را کامل نمایید تا از بازگشت عفونت و ایجاد مقاومت پیشگیری نمایید.


موارد منع مصرف داکسی سایکلین
درصورتی‌که به هر نوع آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. مصرف این دارو برای کودکان کمتر از ۸ سال توصیه نمی‌شود. در موارد بسیار شدید یا بیماری‌های تهدیدکننده زندگی ممکن است پزشک داکسی سایکلین را برای کودک زیر ۸ سال تجویز کند. دقت داشته باشید که این دارو اثربخشی داروهای ضدبارداری هورمونی را کاهش می‌دهد. اگر از قرص ضد بارداری، چسب، حلقه یا داروی تزریقی استفاده می‌کنید، پزشک باید داروی دیگری را برای درمان عفونت تجویز کند.

عوارض جانبی داکسی سایکلین
برخی از عوارض داروی داکسی سیکلین شایع بوده و ممکن است هر یک از آنها در بدن شخص ایجاد شود. اگر این عوارض شدید شد یا در مدت‌زمان طولانی از بین نرفت، باید به پزشک خود اطلاع دهید. این عوارض عبارتند از:

حالت تهوع
استفراغ
اسهال
ازدست‌دادن اشتها
خارش رکتوم یا واژن
گلودرد یا تحریک گلو
متورم شدن زبان
خشکی دهان
اضطراب
کمردرد
تغییر رنگ پوست
تغییر رنگ ناخن، چشم یا دهان
ایجاد زخم
Û±Û·_Û±Û²_Û²Û¹_images.jpg

 

بالا