معایب و مزایای ظروف تفلون

  • شروع کننده موضوع Choi mary
  • تاریخ شروع

Choi mary

Guest
گرایش و استفاده مردم به ظروف تفلون و چدن باعث می‌شود به فکر بیفتیم که استفاده از ظروف تفلون چه نکات مثبت و منفی دارد به چند نمونه از معایب و مزایای ظروف تفلون را اشاره می کنیم


مزایا


نچسب بودن

تفلون از انواع مواد پلیمری است که رویه فلز را پوشانده و موجب می شود مواد غذایی به ظرف در حین پخت نچسبد . تفلون در مقایسه با پوشش های نچسب دیگر از بالاترین ضریب نچسبی برخوردار است.

 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest
مقاومت حرارتی بالا و مقاومت زیاد در برابر اسیدها و قلیاها



مقاومت حرارتی بالا و مقاومت زیاد در برابر اسیدها و قلیاها دو ویژگی است که سبب برتری تفلون می شود.ضریب اصطکاک کم و عایق الکتریسیته از دیگر ویژگی های مطلوب ظروف تفلون است.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest
مادّه ای غیرسمّی

سازندگان تفلون، تفلون را مادّه ای غیرسمّی و از نظر شیمیایی بی اثر می دانند و ادعا می کنند که در شرایط عادی، مصرف مواد غذایی در آنها موجب آلودگی و مسمومیت غذایی نمی شود.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest
معایب


ابتلا به بیماری های تنفسی و سرطان

اگر دمای ظروف تفلون از حد معینی بالاتر رود، بر اثر تجزیه لایه پوشاننده آن، 15 نوع ذره و بخار سمی آزاد می شود که دو ماده از آن به نام های پلی تترافلوئورواتیلن ( PTFE ) و پرفلورواکتانوئیک اسید ( PFOA ) سمی و سرطان زا هستند و مشکلات تنفسی فراوانی برای انسان به وجود می آورند . ظروف تفلون استاندارد تا دمای 260 درجه را تحمل می کنند معمولا حرارت غذا به هنگام طبخ و سرخ کردن های معمولی از 250 درجه بیشتر نمی شود.

استنشاق این گاز در انسان سبب حالتی به نام "سرماخوردگی تفلونی Teflon flu " می شود که علائم آن احساس تنگی نفس، خستگی، سردرد، سرفه، تب و لرز و گلودرد ظاهر می گردد و با سرماخوردگی معمولی اشتباه گرفته می شود.

 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest
ابتلا به انواع سرطان

اگر ذرات تفلون از کف ظرف جدا شوند و وارد بدن شوند برای سلامتی ضرر دارند و موجب ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان کبد خواهند شد و در مواردی باعث جهش ژنتیکی نیز می گردند.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest
آسیب به محیط زیست

همچنین وجود این ماده بسیار مقاوم در ظروف تفلون به طبیعت آسیب می رساند زیرا حذف این ماده از زندگی تقریباً غیرممکن است.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest
ابتلا به مسمومیت بارداری و مشکلاتی در نوزادان

استفاده از ظروف تفلون به علت مواد موجود در آن با کم خونی و اختلالات مغزی نوزادان ارتباط دارد و موجب ابتلا به پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) تولد نوزادان دارای کمبود وزن در بارداری می شود.
 
استارتر
استارتر

Choi mary

Guest
ابتلا به کم خونی

از کادمیم در تهیه ظروف تفلون استفاده می کنند ، این ماده به مرور وارد غذا می شود و باعث کوتاهی قد و ضایعات پوستی می شود . کادمیم در سنتز هموگلوبین دخالت می کند و منجر به کم خونی نیز می گردد.

 

melika.j

⭐کاربر برتر⭐
عضویت
Apr 29, 2024
جنسیت
خانم
چودن بهتره
 

بالا